Bezpečnostné pásy v aute eliminujú nebezpečenstvo úrazov v prípade nehody. Zvyšujú aj pohodlie počas jazdy, podržia vás napríklad v zákrutách pred vykĺznutím zo sedačky. Ako však systém v aute spozná, že na sedačke sedíte a že váš pás nie je zapnutý? Kontrolujú to magnety. Zistite, kde sa skrývajú.
Prvé bezpečnostné pásy boli v lietadlách, v autách ich prvýkrát použil Renault
Vynálezca George Cayley prvé bezpečnostné pásy vyvinul už v 19. storočí, pôvodne však iba pre lietadlá.
Na použitie v automobiloch vynašiel Louis Renault na začiatku 20. storočia 5-bodový bezpečnostný pás. Automobilka Volvo ho potom pretvorila na 3-bodový, ktorý je dnes bežný aj v moderných autách.
Kedysi vynálezcovia vyvíjali aj rôzne varianty bezpečnostných pásov, ktoré cestujúcich pripútali automaticky. V sériovej výrobe sa však ujali len pri niektorých značkách áut. Nájdete ich v niektorých starších japonských a európskych autách.
Ďalšou vychytávkou je automatický podávač bezpečnostného pásu.
Pyrotechnika pre prípad nehody
Moderné bezpečnostné pásy bývajú samonavíjacie, niekedy ešte doplnené pyrotechnickým napínačom, v novších vozidlách elektrickým predpínačom pre prípad nehody. Keď do niečoho silnejšie narazíte alebo niečo narazí do vášho vozidla, pyrotechnický napínač sa v zlomku sekundy aktivuje, bezpečnostný pás napne a vás pritiahne k sedadlu. Pomáha to eliminovať riziko zranenia spôsobené spätným nárazom.
Okrem toho majú autá aj automatickú brzdu odvíjača či uzáver navíjača bezpečnostného pásu.
Ten sa aktivuje v zákrutách, pri veľkom náklone vozidla, pri rýchlej akcelerácii, počas brzdenia alebo keď pás rýchlo potiahnete. Drží vás tak pevne v sedačke. Pri pokojnej jazde sa zámok samonavíjania pásu zase uvoľní.
Otravné pípanie upozorňuje, aby ste sa pripútali
Na nutnosť pripútať sa pred jazdou bezpečnostným pásom slúži svetelné a akustické upozornenie. To býva často také otravné, že sa posádka nakoniec poslušne pripúta.
Ako auto vie, že nemáte zapnutý bezpečnostný pás?
Vnútri puzdra zámku bezpečnostného pásu sú lamelové senzory, ktorých súčasťou je jazýčkový spínač a magnety. Po zacvaknutí kolíka bezpečnostného pásu do zámku systém deteguje zapnutie pásu.
Čo keď na sedadle nikto nesedí a pás nie je zapnutý?
Keby automobil detegoval iba zapnutie pásov, systém by na vás „kričal“ aj v prípade nezapnutých pásov neobsadených sedadiel. Prečo to tak nie je?
Pod sedadlami auta sú ďalšie senzory. Aj tie obsahujú jazýčkový spínač a magnety.
Ak sa pasažier posadí, sedadlo zaťaží a magnet zopne jazýčkový spínač. Tým dostane systém pokyn, že toto sedadlo je obsadené a že má kontrolovať, či je zároveň bezpečnostný pás zacvaknutý v zámku.
Pri starších autách bývali senzory umiestnené iba pri predných sedadlách.
Tieto dva systémy bezpečnostných pásov kontrolujú vašu bezpečnosť. Predtým sa totiž niektorí vodiči aj pasažieri odmietali pripútať a následky prípadných nehôd bývali fatálne.
Pozrite sa na video, ako fungujú bezpečnostné pásy v aute.
Sledujte ďalšie magnetické zaujímavosti nielen z oblasti automobilizmu na blogu Unimagnet.