Elektromobily jazdia po cestách čoraz častejšie. Kedysi to boli hlavne klasické modely, dnes elektrina ženie aj SUV a športiaky. Ale niektorí vodiči sa zatiaľ nechcú zaoberať celonočným dobíjaním svojho vozidla. Chcú si radšej užiť jazdu. No ušetriť pár desiatok litrov benzínu by sa im páčilo. Práve takýchto milovníkov rýchlosti oslovuje Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, ktorého hnaciu sústavu posilňujú permanentné magnety. Pozrite sa, ako v Porsche fungujú.
V minulých dieloch seriálu sme už písali, ako neodýmy v ABS chránia vaše bezpečie alebo ako magnety rozsvecujú brzdové svetlá. Dnes nahliadneme do sveta rýchlych áut.
Plug-in hybrid Porsche V-8 biturbo
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid má plug-in hybridný pohon a dvojité preplňovanie V-8. Je to jeden z najsilnejších sériovo vyrábaných modelov značky.
Štvorlitrový, kvapalinou chladený osemvalcový benzínový motor V-8, preplňovaný dvojicou turbodúchadiel medzi radmi valcov, má výkon 550 koní. Je spárovaný so synchrónnym striedavým elektromotorom s permanentnými magnetmi, ktorý hnaciu sústavu posilňuje výkonom ďalších 126 koní, čo znamená celkovo 680 koní.
Kvapalinou chladený akumulátor
Na pohon elektromotora slúži vysokonapäťový lítium-iónový akumulátor chladený kvapalinou s energetickou kapacitou 14,1 kWh, ktorý v kombinácii s hybridným systémom vydrží 50 km jazdy iba na elektrinu.
Pri externom dobíjaní prúdom 10 A pri napätí 230 V je akumulátor nabitý za 6 hodín. V prípade použitia voliteľnej palubnej nabíjačky s výkonom 7,2 kW sa akumulátor nabije približne za 2,5 hodiny prúdom 32 A.
Spotreba len 3,4 l/100 km a hodnotenie energetickej účinnosti A +
Spotreba plug-in hybridných modelov sú len približne 3 litre benzínu na 100 km a 16 kWh na 100 km pri využití elektrickej energie. Vďaka tomu Panamera Turbo S E-Hybrid získala najvyššie nemecké hodnotenie energetickej účinnosti A+.
Otočný číselník na volante je podobný ako v iných športiakoch Porsche. Navyše však obsahuje štyri špeciálne voľby pohonu – plne elektrický E-Power, automaticky kombinovaný Hybrid Auto, Sport s hlavným využitím spaľovacieho motora a Sport Plus. Na jazdy mestom sa dobre hodí režim Hybrid Auto.
K dispozícii sú aj ďalšie voľby, napríklad režim E-hold na rezerváciu energie v akumulátore alebo E-charge na využitie energie spaľovacieho motora na dobitie akumulátora.
100 km/h mierne nad 3 sekundy
Zrýchlenie hybridného pohonu je veľké. Aj napriek tomu, že si so sebou vezie 600 kg navyše v podobe elektrickej hnacej jednotky a akumulátora, už za 3,4 sekundy tento sedan upaľuje stovkou. Vo verzii Gran Turismo dosahuje Panamera najvyššiu rýchlosť 310 km/h.
Elektromotory v nábojoch kolies od Porsche už v 19. storočí
Ferdinand Porsche už v roku 1898 vytvoril systém umiestnenia elektromotorov umiestnených v nábojoch kolies pre spoločnosť Lohner. Odvtedy toto konštrukčné riešenie malo označenie „Lohner-Porsche“. Avšak Panamera má elektromotor inde.
Kde sú v Porsche ukryté magnety?
Okrem iného slúžia silné neodýmové magnety v Porsche aj v hnacej jednotke. Synchrónny elektromotor, vstavaný v prevodovke, obsahuje permanentné magnety. Tie bývajú v nových elektromotoroch najčastejšie neodýmové.
Pozrite sa na video, uvidíte, kde permanentné magnety sú.
Postup výroby elektromotora Porsche
Ako vzniká elektromotor Porsche? Pozrite si ukážku z výroby elektrickej hnacej jednotky Porsche 918 Spyder.
Kým dôjde k masívnemu rozšíreniu elektromobilov, môžu byť hybridné automobily rozumnou alternatívou pre zástancov tradičných spaľovacích motorov. Šetria palivo a majú veľký výkon.
Aký typ pohonu preferujete vy?
Sledujte ďalšie magnetické zaujímavosti nielen zo sveta automobilov na blogu Unimagnet
Ilustrácie a foto: Porsche.